dinsdag 10 juli 2012

Healthy lifestyle - Mijn ervaring

















Inmiddels heb ik de laatste 2 maanden streng mijn levenstijl verandert
en ik bedacht me dat ik er wel een artikel over zou kunnen maken. Ik
vind het zelf wel interresant om te lezen over hoe mensen gezonder zijn
gaan leven en het ook volhouden, ze inspireren je. Ik wil mijn ervaring
tot nu toe met jullie delen en wie weet inspireer ik weer iemand...


Ik zal als eerst beginnen met vertellen wat ik zoal deed op een dag en
wat ik op een dag zo ongeveer at. Nou take a seat and don't fall a sleep.
Het afgelopen jaar is mijn leven echt een beetje saai geweest en omdat
ik tijdelijk met school was gestopt kreeg ik dus ook veel minder beweging
en mijn ritme verdween totaal. Ik bleef maar moe en at heel ongezond.



















Ik stond zo ongeveer iedere dag rond 12 uur op en zat om 1 uur aan mijn
ontbijt (lunch?). Dat bestond meestal uit afbakbroodjes met beleg. Als ik
tussendoor honger kreeg at ik chips, koek, snoep of wat makkelijk voor de
hand lag, vervolgens gingen we rond 6 uur alweer avond eten en s'avonds
kreeg ik meestal weer een vreetbui en dan ging ik maar frituren of broodjes
maken, zoooó slecht.

Om jullie geen shock te bezorgen zal ik er even bij zeggen dat ik nooit
overgewicht heb gehad of iets, het zwaarst dat ik ben geweest is 65 kilo.
Dat was ook het punt dat ik dacht nu ga ik er iets aan doen, want als ik zo
door blijf gaan dan heb ik over een tijdje wel overgewicht en zo ver zal ik
het nooit laten komen zei ik tegen mezelf.

Een paar dagen later ben ik me met een vriendin gaan inschrijven voor de
sportschool, en zijn we eigenlijk meteen begonnen met sporten en gezond
eten. We staan nu 3 a 4 keer in de week in de sportschool en we eten veel
gezonder dan wat we deden. Inmiddels ben ik al bijna 5 kilo kwijt, ik wil er
nog 5 vanaf. Wij vrouwen zijn bijna nooit tevreden met onze lichaam maar
ik doe dit ook omdat ik me nu zo veel beter voel.















Mijn eetpatroon ziet er nu ongeveer zo uit:

Ochtend 10:00 - 3 eieren of optimel kwark of cruesli balans
Middag 13:00 - Salade met vis of kip, soms komkommer met tonijn
Avond 18:00 - Groente met vlees of vis (af en toe pasta en andere dingen)

Dit is natuurlijk niet het enige wat ik eet de hele dag maar het zijn wel de
grote maaltijden van de dag. Als tussendoortjes neem ik wel eens een cracker
met kipfilet of een stukje fruit of een snack a jack.

Natuurlijk ontzeg ik mezelf niet meteen alles, ik geef mezelf af en toe wel eens
een handje chips (hmm!!!) of een chocolaatje. Anders zou ik het niet volhouden.















Ik probeer zo min mogelijk brood pasta en rijst te eten, niet voor altijd natuurlijk
want wanneer ik mijn streefgewicht heb bereikt zal ik de dingen langzaam in
kleine porties toevoegen aan mijn eet patroon zodat ik niet meer afval. Ook een
tip is om echt een minimum en maximum streefgewicht voor jezelf af te spreken
bij mij is het max 55 en min 50, onder de 50 zou niet gezond zijn en dat wil ik ook
helemaal niet. Je moet ook absoluut niet afvallen als het gevoel hebt dat anderen
dat van je verwachten en je van jezelf weet dat je geen overgewicht hebt. Maar je
eetpatroon veranderen kan natuurlijk altijd, ik voel me er veel beter door en dan
blijf je ook doorgaan, dat je je beter gaat voelen vind ik zelf het belangrijkste.

Sinds deze maand ben ik ook vitamines gaan slikken omdat deze toch wel heel
belangrijk zijn als je afvalt want nu weet je zeker dat je alle vitamines binnenkrijgt.
Ik slik zelf multivitamine met gingeng extra energie van davitamon en ik slik
extra vitamine D tabletjes en ook de huid haar en nagel pillen van de kruidvat
want ik heb gemerkt dat mijn haar steeds meer ging uitvallen that's not good!















Dus dames die ook hun levenspatroon willen veranderen slik ook vitamines
naast je dagelijkse voeding, het is echt belangrijk!

Ik ben tot nu toe dus 5 kilo afgevallen en het is dus niet snel gegaan omdat ik
geen streng dieet heb gevolgd want ik honger mezelf niet uit en ik geef mezelf
ook af en toe wat lekkers. Misschien dat ik de laatste 2 weken van juli wat
strenger ga zijn voor mezelf zodat ik dan nog even gauw de laatste paar kilo's
kwijt ben voor ik op vakantie ga.

Gezond eten en sporten kan een groot verschil maken, je word er energieker
van, je hebt meer zin om op te staan in de ochtend en dat zijn dingen die ik
wel echt goed kan gebruiken.
















3x in de week of vaker naar de sportschool klinkt misschien heel saai maar
wij gaan bijvoorbeeld ook wel eens in het park een stukje fietsen of skeeleren
dat laatste zorgt voor hilarische momenten als je het al jaren niet hebt gedaan.
Dat zijn dus ook opties als het lekker weer is en je niet in de sportschool wilt
sporten, in het park of gewoon buiten kan natuurlijk ook!

Ik heb trouwens ook een springtouw en hoelahoep gekocht en dat doe ik dan
ook regelmatig thuis, hoelahoepen zorgt voor een slanke taille, yeah!

Ik kan nog wel uren doorpraten over voeding of sport maar als jullie het leuk
vinden kan ik daar altijd nog aparte artikelen over maken natuurlijk!

Gezonder eten en sporten heeft voor mij alleen maar positieve uitkomsten
en ik sta veel positiever in het leven. Natuurlijk heb je af en toe wel eens dat
je geen zin hebt om WEER de sportschool in te gaan maar dat hoort er nu
eenmaal bij, denk dan gewoon aan de goede dingen en je geeft jezelf weer
een powerboost!













Nogmaals, ik heb GEEN overgewicht en ik ben nu van 65 naar 60 kilo gegaan
en ik doe dit puur omdat ik mijn lichaam meer in shape wil brengen en mezelf
beter te gaan voelen en energieker ofcourse! Ik ben trouwens 165cm.

Willen jullie meer artikelen hierover lezen of vinden jullie zulke artikelen toch
niet zo leuk? Let me know in a comment!

Bighugz,
Soraya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten